Dit is de oplossing:

1. Zorg dat je mailcontact in je contactpersonen zit. Google meldt het ook als je een mail stuurt die niet in je contactpersonen is olgemomen. 2. Vraag aan de e-mail contact op deze jou in zijn contactpersonen heeft opgenomen als jouw mail daar niet aankomt. 3. Verwijder de links in je email handtekening, een spamfilter aan onze kant of aan de kant van de ontvanger kan dit als virus of extra info die niet meegezonden moet worden, definiëren. 3. Vraag of de verzender van mail aan jou zijn links uit zijn email verwijdert want die zal waarschijnlijk vaker meemaken dat zijn mail niet aankomt hierdoor. Als deze maatregelen niet helpen dan kun je een ticket aanmaken op support.oamkb.nl Er zitten dagelijks honderden spammails in de spamfilter van Google die voorkomen dat spam in jullie mail terecht komen.

De oorzaak dat mail niet aankomt bij jullie is meestal omdat de mailserver/DNS van de andere partij niet goed is afgesteld. Bijvoorbeeld een ongeldig SPF of DKIM record. Hier kunnen jullie niets aan doen. Het spam filter is voor de bescherming van je gebruikers.


Als je een paar partners hebt die heel erg klagen en die persé willen dat mail van bepaalde afzenders of domeinen altijd doorkomen, spam of niet, dan kunnen we die adressen whitelisten zodat ze toch aankomen. Dat kan in de admini console. Dit is echter behoorlijk pittige stof die snel fout kan gaan. De leverancier van Google Suite kan je daar eventueel ook mee helpen, via een opdracht van ons.


Kan de beheerdersquarantaine minder streng worden ingesteld?
Dat is een hele goede vraag die we regelmatig krijgen.

Wat meer achtergrond: het is de laatste paar jaar steeds moeilijker om betrouwbaar mail te versturen en te ontvangen. In jouw geval heb je het over ontvangen van mail. Google bepaalt wat naar quarantaine moet op basis van een aantal zaken: 
- SPF record (is de mail die je hebt ontvangen wel verzonden door een goedgekeurde email server?)
- DKIM record (is de verzendende mailserver wel wie hij zegt te zijn?)
- Inhoud (is de inhoud van de mail gevaarlijk? dit wordt bepaald op basis van historie en algoritmes)

Google is hier behoorlijk goed in en de meeste mismatches die in de spam eindigen zijn te wijden aan verkeerde instellingen van de versturende e-mail server. Iets waarover jullie geen controle hebben.

Om die redenen zou ik alles zo laten.

Maar...er zijn voor jullie vast ook handelspartners waarvoor het te belangrijk is om mail te missen maar die toch hun mailservers niet goed hebben ingesteld. Voor die partijen kunnen we een whitelisting toepassen. We kunnen tegen Google zeggen om mails die als afzender een bepaald adres hebben nooit door het spamfilter te laten gaan. Daar kunnen uiteraard risico's aan zitten maar soms is dat toch de moeite waard.


Wat is beheerdersquarantaine?

Quarantaines kunnen helpen spam te voorkomen, gegevensverlies minimaal te houden en vertrouwelijke gegevens te beschermen. Ze kunnen ook helpen bij de controle van berichtbijlagen, zodat uw gebruikers niet iets verzenden, openen of ergens op klikken waarvan dit niet de bedoeling is. Als een bericht in de quarantaine wordt geplaatst, wordt het niet bezorgd bij de opgegeven ontvanger. Het wordt bezorgd in de beheerdersquarantaine, waar de beheerder een van de volgende acties kan ondernemen:  

  • Het bericht laten bezorgen bij de opgegeven ontvanger.
  • Het bericht weigeren.
  • Geen actie ondernemen. Het bericht wordt dan na 30 dagen verwijderd. 

Krijgen de afzenders en ontvangers van berichten in de quarantaine een melding?

  • Wanneer een binnenkomend bericht in de quarantaine wordt geplaatst, ontvangt de bestemde ontvanger geen indicatie van het bericht, tenzij u het bericht vrijgeeft voor bezorging.
  • Wanneer een uitgaand bericht in de quarantaine wordt geplaatst, verschijnt het bericht in de map 'Verzonden items' van de afzender, maar wordt het alleen bezorgd bij de ontvanger als u of een andere beheerder het bericht vrijgeeft uit de quarantaine. Als de afzender het bericht verwijdert uit de map 'Verzonden items' nadat het in de quarantaine is geplaatst, blijft het bericht in de quarantaine staan totdat u het vrijgeeft of weigert, of totdat het wordt verwijderd na 30 dagen. 

Opmerkingen

  • U kunt alleen acties uitvoeren op in de quarantaine geplaatste berichten van geregistreerde G Suite-gebruikers.
  • Alleen berichten aan gebruikers worden in de quarantaine geplaatst, berichten aan groepen niet. 

Wat kun je doen om plaatsing in beheerdersquarantaine te voorkomen?

Voeg het email adres in ieder geval aan je contacten toe.